Pensii Private
 Despre noi  Contact       


Cauta stiri
Home Despre Pensii Private Piata Pensiilor Private Cariere Evenimente XPRIMM Pensii XPRIMM TV
 Stiri 
 Administratori 
 Fonduri de pensii private 
 Auditori 
 Depozitari 
 APAPR 
 CSSPP 
 Legislatie 
 Opinii 













Piata Pensiilor Private

Inapoi

De ce avem nevoie de pensii private?


Acest fenomen este determinat, in principal, de dimensiunile prea mici ale bugetului de asigurari sociale. In conditiile in care numarul angajatilor care lucreaza si platesc contributii sociale (CAS) a scazut in ultimii 17 ani, de la 8,1 milioane in 1990 la 4,6 milioane anul trecut, iar numarul contribuabililor care sustin un pensionar (raport de dependenta) a scazut de la 3,43% in 1990, la aprox. 0,8 in 2006, bugetul de asigurari sociale este prea sarac pentru a putea oferi pensii decente, astfel incat puterea de cumparare a pensionarilor s-a redus cu mai mult de 50%.

Din pacate, tendintele demografice si fenomenul de migratie a populatiei catre alte piete de munca se vor mentine si in anii ce vin. Ce se poate face pentru a diminua dezechilibrul? In pricipal, este vorba de:


  • Cresterea varstei de pensionare, astfel incat sa se evite deteriorarea raportului de dependenta (pina in 2015, varsta de pensionare va creste la 60 ani pentru femei si 65 pentru barbati);
  • Marirea contributiilor colectate la bugetul de asigurari sociale - in prezent, nivelul acestora este de circa 46%, din care 29,5% pentru pensie; marirea acestor cote procentuale ar pune o povara prea mare pe cheltuielile salariale;
  • Imbunatatirea ratei de colectare - nu toate persoanele care obtin venituri pentru care ar trebui sa plateasca si contributii catre bugetul asigurarilor sociale sunt inrolate in sistem, iar o buna parte a contribuabililor participa cu venituri oficiale mai mici decat cele reale.

Chiar in conditiile aplicarii cu succes a masurilor mentionate, dezechilibrul ar putea fi numai redus, nu eliminat. Prin urmare, se impune adoptarea unei solutii care sa ofere venituri suplimentare celor furnizate de sistemul asigurarilor sociale de stat.

Si pensia de stat se pregateste din anii tineretii

In general, tinerii considera pensia ca o "perspectiva" mult prea indepartata, motiv pentru care, de cele mai multe ori accepta:
  • participarea partiala sau in etape pe piata muncii, in cadrul vietii active, care uneori limiteaza dreptul la prestatii sau confera prestatii de asigurari sociale relativ scazute;
  • statutul de „persoane independente”, care confera anumite prestatii corelativ platii contributiilor sociale obligatorii - potrivit unor date interne doar 7% din potentialii contribuabili independenti sunt asigurati ai sistemului public de pensii din Romania;
  • sa munceasca in afara granitelor, fara a beneficia de o protectie sociala adecvata - in 2004, in Romania, desi exista posibilitatea asigurarii facultative, iar estimarile neoficiale indica un nivel ridicat al migratiei (1,5 - 2 mil pers), existau sub 1000 de contracte de asigurari sociale pentru aceasta categorie;
  • statutul de persoane aflate in zona economiei informale, care conduce la diminuari masive ale masei salariale in veniturile nationale si implicit reducerea veniturilor sociale destinate regimurilor de protectie sociala. Statisticile oficiale arata ca forta de munca non-agricola care se regaseste in sfera economiei informale se situeaza la peste 50% in unele zone geografice - desi pentru Romania nu exista o comensurare oficiala a acestui fenomen informal, el este resimtit la nivel micro si macroeconomic;
  • o salarizare sub nivelul de pregatire sau o salarizare sub media pentru categoria socio-profesionala - ceea ce afecteaza initial veniturile realizate, nivelul contributiilor sociale achitate si ulterior cuantumul pensiilor obtinute in sistemul public de pensii;
  • o forma de angajare legala dar la un nivel minim de salarizarenivel de salarizarecompletat, in unele cazuri, printr-o forma nelegala de plata - in aceste cazuri protectia pentru pensie fiind realizata doar la nivelul minim;(devenita o practica),
  • statutul de somer - care nu reprezinta un dezavantaj major pentru asigurarea in sistemul public de pensii romanesc (perioada de somaj reprezinta perioada de cotizare), dar care are ca inconvenient reducerea cuantumului pensiei.

Pentru a nu-si afecta atat drepturile prezente de asigurari sociale, cat mai ales nivelul veniturilor din perioada retragerii din activitate, tinerii ar trebui sa inteleaga si sa limiteze riscurile care deriva din acceptarea altui statut decat cel pentru care s-au pregatit. Important este ca tinerii sa nu accepte sa lucreze fara a avea si garantia acoperirii din punct de vedere al asigurarilor sociale.

Sursa: www.cnpas.org; Pensia publica - perceptie, limitari si perspective in optiunile privind cariera, Drd. Stefana Aghergheloaei


Editor: Daniela GHETU | Publicat pe 04.09.2007