Pensii Private
 Despre noi  Contact  Harta site     


Cauta stiri
Home Despre Pensii Private Piata Pensiilor Private Cariere Evenimente XPRIMM Pensii XPRIMM TV
 Stiri 
 Administratori 
 Fonduri de pensii private 
 Auditori 
 Depozitari 
 APAPR 
 CSSPP 
 Legislatie 
 Opinii 













Stiri

Inapoi

Dan ARMEANU, ASF: Piata pensiilor private a inregistrat o performanta deosebita in 2021


"In anul 2021, piata pensiilor private a inregistrat o performanta deosebita, cu o crestere a activelor de aproape 25%, ajungand la aproximativ 8% din PIB, fiind cea mai importanta componenta a sistemului financiar non-bancar din Romania. Astfel, si in acest an, fondurile de pensii private au continuat evolutia pozitiva, consemnata de la inceputul sistemului de pensii private din Romania, activele depasind valoarea de 18 mld. euro", a declarat Dan ARMEANU (foto), Vicepresedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private.

"Aceste cresteri s-au realizat pe fondul unei situatii economice marcate de incertitudini cauzate de evolutia pandemiei, care a perturbat activitatea intreprinderilor la nivel global, unele industrii fiind mai afectate decat altele. Redresarea economica a inceput spre sfarsitul anului 2020, dupa corectiile ample din trimestrul II (in care datoria si deficitele au explodat, iar scaderea economica a fost semnificativa) si a depins si de capacitatea masurilor implementate de guvernele si bancile centrale de a atenua efectele negative ale pandemiei COVID-19 asupra economiei globale", a explicat oficialul ASF.

Conform acestuia, raspunsul monetar si fiscal a fost mai cuprinzator si mai rapid decat in cazul crizei financiare din 2008-2009, statele directionand resurse masive pentru sprijinirea sectoarelor afectate de criza si asigurarea de lichiditate in pietele financiare. Interventiile guvernamentale de sprijinire a economiei si a salariatilor direct afectati au reusit sa compenseze intr-o oarecare masura aceste efecte, dar odata cu prelungirea pandemiei s-a majorat datoria guvernamentala si inflatia, partial si ca urmare a suprapunerii cu cresterea abrupta a preturilor la energie si a necesitatii de a promova energia verde.

Cu toate acestea, fondurile de pensii au beneficiat de evolutia pozitiva a pietelor de capital, inclusiv de cea a Bursei de Valori Bucuresti, dupa perioada martie 2020, cand piata a avut un moment de volatilitate crescuta, ca reactie la aparitia pandemiei si a lock-down-ului. Ulterior acestui moment, indicele BET a recuperat pierderea si a crescut cu aproximativ 19% peste nivelul consemnat inainte de pandemie.

Avand in vedere faptul ca majoritatea titlurilor de capital din portofoliile fondurilor de pensii private, reprezentand aproximativ 25% din total active, a fost investita pe piata locala, fondurile au beneficiat de aceasta evolutie, in conditiile mentinerii unui profil de risc moderat, datorat investirii a peste 60% din portofoliul investitional in titluri de stat. Astfel, prin politica de investitii a administratorilor, fondurile de pensii private au dovedit rezilienta intr-un context volatil, prin optimizarea si diversificarea echilibrata a portofoliilor.

Dan ARMEANU mai arata ca, in contextul politicilor de mediu, a pactului verde european, o parte din investitiile fondurilor de pensii se vor indrepta si catre instrumente financiare "verzi" pe masura ce administratorii vor integra factorii ESG in strategiile de investitii. Mai mult, pe langa activitatea de investitii, fondurile de pensii au efectuat in mod constant plati catre participanti, iar in acest an platile de activ achitate de fondurile de pensii private au depasit borna de 1 miliard lei de la inceputul sistemului.

In cursul anului 2021, activitatea Sectorului Sistemului de Pensii Private a vizat si consolidarea cadrului legal aplicabil sistemului pensiilor private, prin elaborarea de reglementari secundare necesare derularii in conditii optime a activitatilor tuturor entitatilor implicate in domeniu.

Dan ARMEANU noteaza ca unul dintre principalele obiective la nivelul sistemului de pensii private vizeaza integrarea tehnologiilor digitale in cadrul operatiunilor care se deruleaza la nivelul pietei, atat intre administratori si participanti, cat si intre autoritatea de supraveghere si administratorii de fonduri de pensii. Acest obiectiv ambitios s-a finalizat odata cu modificarea cadrului de reglementare, care permite implementarea si utilizarea solutiilor digitale.

"Dezvoltarea accelerata a tehnologiei din ultimii ani, impactul acesteia asupra pietei financiare, precum si criza sanitara, au condus la necesitatea identificarii de noi alternative de comunicare in cadrul sistemului de pensii private din Romania, cu precadere intre participantii la fondurile de pensii private si administratorii acestor fonduri", adauga el.

"Astfel, procesul de digitalizare a sistemului de pensii private din Romania a vizat atat optimizarea relatiei participantilor la fondurile de pensii administrate privat (Pilon II) si la fondurile de pensii facultative (Pilon III) cu administratorii fondurilor, pentru a asigura o comunicare mai rapida si o informare mai facila cu privire la contul de pensie privata, cat si a celei dintre Autoritatea de Supraveghere Financiara si administratori. In acest sens, a fost demarat un proces amplu de modificare si completare a normelor care reglementeaza activitatile de aderare a participantilor la fondurile de pensii, a celor referitoare la utilizarea activului personal net, transferul participantilor si marketing aferente Pilonului II si Pilonului III", mai spune Vicepresedintele ASF.

Potrivit acestuia, prin modificarea normelor existente s-a urmarit:

- transmiterea de catre participantii la fondurile de pensii facultative, care au implinit varsta de 60 de ani, a documentatiei necesare utilizarii activului personal net prinmijloace electronice, inclusiv prin aplicatii puse la dispozitie de catre administrator, precum si semnarea cererii de plata a activului personal net, prin intermediul semnaturii electronice calificate,in functie de optiunea acestora;

- acordarea posibilitatii de utilizare a semnaturii electronice calificate pentru semnarea actului individual de aderare de catre participantii care doresc sa se transfere la un alt fond de pensii administrate privat, respectiv la un alt fond de pensii facultative;

- acordarea posibilitatii persoanelor eligibile de a semna actul individual de aderare si prin intermediul semnaturii electronice calificate. Totodata, au fost aduse completari cu privire la termenele de transmitere a documentelor in format electronic, precum si modificari ale procesului de reavizare a agentilor de marketing persoane fizice;

- transmiterea informarii anuale cu privire la situatia activului personal prin mijloace electronice, in functie de optiunea participantilor;

- crearea unui cadru de reglementare solid, unitar, in scopul consolidarii mecanismelor de supraveghere, pentru protectia mai eficienta a participantilor si pentru furnizarea de informatii suficiente, adecvate si relevante catre A.S.F. si catre participantii si beneficiarii la un fond de pensii private. De asemenea, a fost eliminata posibilitatea transmiterii unor documente in format tiparit (situatiile financiare anuale, raportarile contabile semestriale, raportul anual, etc.), acestea urmand a fi transmise prin intermediul sistemului informatic de raportari (SIR), relatia dintre administratori si Autoritatea de Supraveghere Financiara fiind astfel complet digitalizata.

Prin urmare, prin reglementari de nivel secundar, care prevad implementarea tehnologiei digitale, a fost eficientizata intreaga activitate a sistemului de pensii private din Romania.

Un alt obiectiv important la nivelul sectorului de pensii private a fost adoptarea cadrului legal ce reglementeaza functionarea fondurilor de pensii ocupationale, care completeaza sistemul pensiilor private cu o noua componenta. Pe langa elaborarea legislatiei secundare, ASF a propus un set de facilitati fiscale de care sa beneficieze angajatorii care doresc infiintarea unui fond de pensii ocupationale.

Cresterea componentei pensiilor facultative atat cele personale, pilon III, cat si cele ocupationale, pilon IV, se poate realiza prin modificarea comportamentului de economisire si prin redirectionarea catre fondurile de pensii pilon III si pilon IV a unei parti din economiile realizate prin intermediul depozitelor bancare.

Astfel, economisirea pe termen scurt din depozitele bancare se poate transforma in economisire pe termen lung prin intermediul fondurilor de pensii private. Mai mult, tinand cont de raportul supraunitar depozite - credite, economisirea din sectorul bancar poate fi valorificata de fondurile de pensii cu efecte de multiplicare in economie. Aceasta abordare noua va asigura la nivel macroeconomic o dezvoltare sustenabila, iar la nivel individual securitate si bunastare financiara la pensie.

Tot in acest an, precizeaza Dan ARMEANU, A.S.F. a largit gama de investitii a fondurilor de pensii private si a permis administratorilor sa investeasca activele fondurilor de pensii private in obligatiuni corporatiste ale emitentilor din Romania fara rating si in obligatiuni corporatiste care au calificativul non-investment grade, cu conditia ca niciunul dintre calificativele acordate de catre agentiile de rating stabilite sa nu fie mai mic de BB-, BB-, respectiv Ba3, iar actiunile respectivilor emitenti sa fie admise la tranzactionare. Sunt astfel incurajate deopotriva investirea in emitentii din Romania, cat si listarea acestora pe piata de capital pentru a putea beneficia de resursele fondurilor de pensii private, in conditii de transparenta, lichiditate si siguranta. Mai mult, pentru a asigura mentinerea unui risc redus al portofoliului fondurilor de pensii in contextul economic general, marcat de criza sanitara, de impactul generat de reducerea activitatii economice, s-a realizat modificarea temporara a limitei maxime aplicabile investitiilor fondurilor de pensii private in titluri de stat. Astfel, se prelungeste perioada de un an, stabilita prin Norma nr. 22/2020, prin care se permite administratorilor sa investeasca activele fondurilor de pensii private pe care le administreaza in titluri de stat emise de Ministerul Finantelor din Romania, de state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, intr-un procent care poate depasi limita de 70% stabilita prin reglementari, cu inca un an, conditiile si exonerarile stabilite prin Norma nr. 22/2020 ramanand valabile.

In conditiile schimbarii structurii de varsta a populatiei, datorate cresterii sperantei de viata si scaderii natalitatii, tendinta care se va mentine in urmatoarele decenii, sistemul de pensii de stat va fi supus unor presiuni mari pentru a asigura un trai decent si indestulator a pensionarilor. Solutia adoptata la nivel international pentru eliminarea dependentei exclusive de pensia de stat a constat in promovarea pensiilor private, complementare pensiei de stat.

Vicepresedintele ASF aminteste ca diversificarea surselor de venit la pensie a reprezentat o tema de interes in ultimii 13 ani, odata cu infiintarea fondurilor de pensii private, pilon II si pilon III, iar fondurile de pensii private, atat cele obligatorii, dar in special cele facultative, vor asigura un venit care va suplimenta componenta de stat a pensiei si vor contribui la reducerea diferentei intre venitul din salariu si venitul din pensie. Astfel, sistemul de pensii private, in special prin componenta facultativa si ocupationala, are menirea si capacitatea de a reduce diferenta dintre salariu si pensie si de a contribui la mentinerea unui venit de inlocuire ridicat la pensie. Nu trebuie omis faptul, ca prin aceasta forma de acumulare pe perioade lungi de timp creste avutia individuala financiara, in unele cazuri aceasta fiind unica forma de economisire.

"In concluzie, in anul 2021, piata pensiilor private si-a continuat evolutia pozitiva inregistrata de la inceputul sistemului, iar obiectivele stabilite la nivel de piata referitoare la digitalizare, pensii ocupationale si politica investitionala au fost indeplinite in totalitate. In conditiile unei dinamici demografice negative si a cresterii sperantei de viata va fi dificila asigurarea a unui nivel confortabil al pensiei in urmatoarele decenii, in situatia in care unica sursa a pensiei va proveni din sistemul de tip pay-as-you-go. Un sistem robust de acumulare pentru o pensie privata depaseste cu mult beneficiile suplimentare pentru pensie prin efectele de multiplicare pe care le genereaza in economie, fondurile acumulate si investite prudent contribuie totodata la asigurarea unei alternative de finantare a societatilor viabile, care sa genereze plusvaloare economica", a afirmat Dan ARMEANU.


Editor: Andreea RADU | Publicat pe 28.12.2021

Cele mai recente stiri:
» Reactia BRD Pensii la sanctiunile ASF
» ASF a sanctionat conducerea unei societati de administrare a fondurilor de pensii private
» Va fi PEPP un succes? Evolutia sistemului paneuropean de pensii depinde de autoritati
» NN Pensii ramane parte din compania internationala NN Group
» APAPR: Noi exceptii de la Pilonul II ar fi negative pentru salariati si impotriva angajamentelor europene ale Romaniei
» Activele fondurilor de pensii private obligatorii au crescut cu 15% in februarie
» Numarul pensionarilor s-a redus in 2021. Pensia medie lunara a fost de 1.666 lei
» Comisia Europeana: A intrat in vigoare produsul paneuropean de pensii personale - PEPP
» Piata pensiilor private in 2021: Peste 50.000 de romani au incasat deja pensie privata. Suma medie, aproape dubla fata de 2018
» Contributia pentru Pilonul II de pensii va creste de la 3,75% la 4,75%


Comenteaza acest articol
0 comentarii

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:



Arhiva