Pensii Private


Cauta stiri
Home Despre Pensii Private Piata Pensiilor Private Cariere Evenimente XPRIMM Pensii XPRIMM TV
 Stiri 
 Administratori 
 Fonduri de pensii private 
 Auditori 
 Depozitari 
 APAPR 
 CSSPP 
 Legislatie 
 Opinii 








Stiri

Inapoi

FIAR 2018: Conferinta de Asigurari de Viata si Pensii Private. Principalele declaratii.


Statusul actual al segmentului de asigurari de viata si al pietei de pensii private din Romania - dar si principalele tendinte la nivel local si european s-au numarat printre subiectele dezbatute cu ocazia Conferintei de Asigurari de Viata si Pensii Private - Solutii de economisire pe termen lung din cadrul FIAR 2018.

Alte teme supuse dezbaterilor au fost:
  • Analiza dezvoltarii segmentului de asigurari de viata - principalele tendinte in Romania si Uniunea Europeana;
  • Performanta produselor din categoria asigurarilor de viata si impactul PRIIPs;
  • Pensiile private - o industrie de succes, dependenta de alte forte decat cele din piata;
  • PEPP - Pan-European Personal Pensions, viitorul in economisire la nivelul Europei;
  • Economii pentru viata la batranete - cel mai bun mix de produse.
Moderata de catre Sergiu COSTACHE - General Director, Media XPRIMM -, si Daniela GHETU - Editorial Director, XPRIMM Publications -, Conferinta Asigurari de Viata si Pensii Private - Solutii se Economisire pe Termen Lung a propus ca vorbitori principali nume precum:
  • Matti LEPPALA - Secretary General CEO, PensionsEurope & Chair, OPSG of EIOPA;
  • Florin-Vasile CITU - Senator, Senatul Romaniei;
  • Iulia SCINTEI - Senator, Senatul Romaniei; 
  • Radu CRACIUN - President & General Manager, BCR Pensii;
  • Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life;
  • Adrian CODIRLASU - President, CFA Romania.
AU intervenit, de asemenea, in discutii, Severica COVACIU, Senator si Cristian SEIDLER, Deputat. Conferinta Asigurari de Viata si Pensii Private - Solutii se Economisire pe Termen Lung s-a desfasurat cu sprijinul AEGON Pensii Private.

Iata principalele declaratii:

Radu CRACIUN, President & CEO, BCR Pensii, President APAPR
  • In comparatie cu 1956, piramida varstelor este in curs de inversare, numarul varstnicilor depasindu-l pe cel al persoanelor active;
  • Romania a pierdut cca. 3,5 milioane de locuitori din populatia rezidenta in perioada 1989- 2017. Declinul demografic a fost insotit de o crestere a ratei de dependenta demografica (vizibila in piramida varstelor);
  • Romania va inregistra a saptea cea mai drastica reducere a populatiei in perioada 2017-2050 la nivel mondial: de la 19,7 mil. locuitori in 2017 la 16,4 mil. locuitori in 2050 (-17%);
  • Pe langa tendinta globala de imbatranire a populatiei, 51 de state se vor confrunta si cu o reducere a acesteia, Romania plasandu-se intre statele cu cea mai accentuata reducere a populatiei si in urmatoarele decenii;
  • Cei trei piloni de pensii au fost ganditi sa se completeze, nu sa se concureze. Pe masura ce demografia afecteaza Pilonul I de stat (PAYG), sistemele complementare (Pilonul II obligatoriu si Pilonul III facultativ) vor asigura venituri suplimentare pentru romani, la varsta pensionarii;
  • Se estimeaza ca la orizontul 2040, Pilonul I va acoperi cca. 25% din salariul mediu brut pe economie, iar Pilonul II poate suplimenta aceasta suma cu 10-15%;
  • Performantele Pilonului II au confirmat asteptarile initiale: Randamentul investitional (pe baza VUAN mediu) pentru perioada mai 2008 - februarie 2018 a fost de 128,3%, adica o medie de 8,8% pe an de la lansare pana in prezent. Totalul activelor administrate a ajuns la 41,7 mld. RON (feb. 2018). Din aceasta suma, 7,2 mld. RON (1,5 mld. EUR) reprezinta castigul net obtinut de participanti prin investirea banilor lor;
  • Fondurile de pensii sunt principalul investitor institutional din Romania;
  • 92% din activele de cca. 9 mld. EUR ale Pilonului II sunt investite in economia romaneasca
  • Pilonul II detine in prezent cca. 7% din datoria publica a Romaniei
  • La Bursa de Valori de la Bucuresti, fondurile de Pilon II detin cca. 1,9 mld. EUR (20% din actiunile liber tranzactionate), asigurand circa 15% din lichiditate
  • Fondurile de pensii reduc volatilitatea si stabilizeaza pietele financiare
  • Pilonul II a avut un rol decisiv in succesul ofertelor publice lansate pe BVB, fondurile de pensii cumparand participatii de pana la 20%-25% in cadrul ofertelor
  • Lipsa economisirii condamna romanii la saracie: 38% dintre romani nu economisesc absolut deloc pentru pensie, iar pentru inca 39% putinele economii vizeaza cu totul alte aspecte si nu suplimentarea pensiei. In aceste conditii, Pilonul II obligatoriu este singura sursa suplimentara de economisire pentru un procent covarsitor al populatiei active din Romania - iar pentru romanii cu venituri mici, Pilonul II este singura sursa suplimentara de economisire;
  • Din cauza nerespectarii legii, romanii au acum, dupa 10 ani de Pilon II, sume cu 12,9% mai mici in contul personal decat ar fi avut daca legea ar fi fost respectata. Impactul la nivelul Pilonului II este de 1,1 miliarde de euro (contributii nevirate)!
  • Valoarea contului mediu activ in P2 este de doua ori mai mare decat valoarea contului mediu: Valoarea contului mediu: 5.999 RON (include si conturile goale sau cu foarte putine contributii). Valoarea contului mediu "activ" (alimentat luna de luna): 11.475 RON. Circa 1,2 milioane de romani au conturi individuale in valoare de peste 10.000 RON;
  • Pilonul II este o poveste de succes care trebuie dezvoltata. Este necesara intoarcerea la graficul initial de contributie avand in vedere impactul negativ pe care modificarile legislative intempestive le au deja asupra sumelor stranse de romani in conturile de pensii.  Pentru completarea ultimei verigi lipsa a sistemului, este necesara dezbaterea in Parlament si votarea legii platii pensiilor.
Ciprian LADUNCA, CFO, METROPOLITAN Life
  • Romania are de recuperat un decalaj semnificativ in ceea ce priveste educatia financiara a populatiei sale: doar 1 din 5 adulti din Romania are o intelegere a conceptelor financiare de baza;
  • Nivelul redus de educatie financiara este corelat cu un grad scazut de incluziune financiara: 4 din 10 romani nu au un cont curent. De asemenea, numai 19% dintre romani economisesc pentru pensionare;
  • Partial, gradul scazut de incluziune financiara si economisire se explica printr-un nivel redus al venitului disponibil pe cap de locuitor: Venitul disponibil pe cap de locuitor este la 62% fata de media UE (la paritatea puterii de cumparare);
  • La un nivel scazut al venitului pe cap de locuitor, nevoile de baza au prioritate fata de asigurari si economisire: 70% din cheltuielile de consum ale romanilor sunt alocate catre nevoile de baza;
  • Tendintele demografice indica necesitatea suplimentarii si diversificarii surselor de venit in perioada post-pensionare: Varsta mediana a populatiei se preconizeaza ca va ajunge la 47 de ani in 2050, conform tendintelor actuale. Gradul de dependenta economica va creste la 1.74 pensionari pe angajat pana in 2050;
  • Conform proiectiilor, peste 30 de ani (anul 2048) Pensiile de Pilon I si II vor asigura o rata de inlocuire a venitului de numai 52%, rezultand un decalaj de 18% fata de nivelul recomandat de 70%;
  • Romanii aloca numai 18 EUR pe an pentru asigurarile de viata, comparativ cu media UE de 1.300 EUR. Totodata, asigurarile de viata au ramas sub 0.3% din PIB, chiar daca PIB pe locuitor a crescut constant;
  • La nivel individual, este necesara constientizarea nevoii de economisire pe termen lung. Asigurarea unor venituri adecvate in perioada post pensionare devine o responsabilitate personala.
Adrian CODIRLASU, President, CFA Romania 
  • Exemplele Ungariei si Poloniei ne arata ca afectarea Pilonului II de pensii private este o masura cu impact bugetar pozitiv pe termen foarte scurt. In Ungaria, "confiscarea" activelor din sistemul de pensii private obligatorii si returnarea lor catre bugetul public a condus, pe termen scurt, la un usor surplus bugetar, dar acest efect pozitiv a fost consumat din primul an, dupa care deficitul bugetar s-a refacut, iar datoria publica a continuat sa creasca. Polonia a aplicat o metoda diferita, aplicand un "hair-cut" obligatiunilor de stat detinute de fondurile de pensii, masura ce a generat o volatilitate crescuta pe piata financiara;

  • Randamentele investitionale obtinute de fondurile de pensii romanesti, printre cele mai bune din Europa sau spatiul OECD, demonstreaza profesionalismul administrarii

  • Garantarea pensiilor - Pilonul I garanhteaza existenta pensiei, dar valoarea ei este volatila, depinde de resursele care vor fi disponibile la in viitor, la momentul pensionarii; in Pilonul II exista un intreg complex de garantii, care certifica nu numai existenta, dar si respectarea cel putin a unui nivel minim valoric

  • Sistemul de pensii private, avand un orizont de investitie lung, este o sursa de finantare majora atat pentry stat, cat si pentru companii. Acest lucru a fost foarte vizibil la Bursa de Valori unde fondurile de pensii au avut o contributie majora la reusita listarii companiilor romanesti si detin un procent important din capitalizarea pietei

Matti LEPPALA, Secretary General CEO, PensionsEurope & Chair, OPSG of EIOPA
  • Speranta de viata mai mare creaza probleme demografice? Potrivit OECD, ponderea populatiei dependente de pensie (peste 64 ani) se va majora de la 28% in 2015 la 51% in 2050;
  • Pensiile din primul pilon (PAYG) se vor confrunta cu provocari extraordinare.
    Este pusa sub semnul intrebarii sustenabilitatea financiara si sociala;
  • Avem schimbari structurale pe piata muncii: avem mult mai mult antreprenori;
  • Avem si progresele tehnologice: aplicatii usor de utilizat pentru a urmari in timp real evolutia economiilor, profiturile, costurile etc.
  • Riscul saraciei si al excluziunii sociale in randul persoanelor in varsta (+65 ani) este foarte divers in toate statele membre UE. Romania nu sta foarte bine la acest capitol;
  • Consider ca sistemele de pensiile private ar trebui sustinute si incurajate pentru ca ele vin sa compenseaze si sa completeze pensiile de stat, care aduc beneficii mult mai mici pentru participanti;
  • Sistemele PAYG sunt expuse riscurilor demografice, in timp ce pensiile private sunt mai expuse riscurilor financiare;
  • Pensiile private stimuleaza contribuabilul sa participe la piata fortei de munca si sa faca economii pentru pensionare;
  • Economiile din pensiile pruvate pot fi utilizate productiv in economia reala;
  • Activele investite - o adevarata oportunitate pe pietele financiare pentru castiguri peste rata inflatiei salariale, care coincide cu cea a schemelor PAYG.
Iulia SCINTEI, Senator
  • Sumele aflate in conturile individuale din Pilonul II reprezinta un bun aflat sub protectia si garantiile proprietatii private. Daca romanii vor alege eventual sa treaca ceea ce s-a acumulat la Pilonul II la Pilonul I, ar insemna ca renunta benevol la proprietatea lor privata. 
  • Desigur, romanii au deplina libertate de a opta si nimeni, nici noi, nu are dreptul sa intervina. Problema apare daca aceasta alegere nu este realizata in deplina cunostinta de cauza, in lipsa unor informatii complete si corecte despre ceea ce inseamna Pilonul II de pensii private, despre ce au de castigat, dar si ce au de pierdut renuntand la aceste economii pentru pensie. 
  • drepturile si libertatile individuale prevazute atat in Constitutia Romaniei cat si in Conventia Europeana pentru Drepturile Omului au fost incalcate inclusiv de la 1 ianuarie 2018, prin modificarea adusa de OUG 82/2017 care a avut in vedere reducerea contributiei de la 5,1% la 3,75%, in loc sa se ajunga la 6% asa cum era garantat si asumat de catre stat
  • Dreptul la pensie reprezinta un bun care intra sfera de protectie a dreptului de proprietate. Este un drept in sensul conventiei si protocoalelor aditionale. Reducerea prin recalculare a acestui drept echivaleaza cu o expropiere. Curtea Europeana a Drepturilor Omului are in vedere nu doar notiunea de bun actual fizic in prezent acum, ceea ce ar fi definit drept suma sau soldul actual al contului individual pe care il detine un participant la Pilonul II, ci si valoarea patrimoniala, inclusiv creante viitoare, in baza carora se poate pretinde cel putin o speranta legitima pentru a obtine o utilizare efectiva a unui drept de proprietate.
  • beneficiarul Pilonului II de pensii private asa cum a fost reglementat in legea 411/2004 are un drept de proprietate asupra pensiei care s-ar acumula in acest cont, iar toate aceste reglementari constitutionale care au fost incalcate de la adoptarea OUG 82 ne indreptateste sa credem ca daca am fi in situatia in care totusi Camera Deputatilor va adopta printr-o lege renumita OUG o sesizare adresata pentru control de neconstitutionalitate la Curtea Constitutionala a Romaniei ar fi admisa
  • atingerea pragului varstei de pensionare care va constitui momentul declansator prin care se genereaza dreptul la pensie publica si privata, va insemna pentru participantii la Pilonul II si obtinerea calitatii procesuale pentru a da statul in judecata si de a solicita despagubiri. Printr-o actiune in instanta poate fi solicitata recalcularea pensiei potrivit calendarului prevazut initial in Legea 411/2004 de majorare a contributiei la 6% pana in 2016, pe care statul nu l-a respectat asa cum s-a angajat, invocand inclusiv neconstitutionalitatea prevederilor anterior enuntate
  • statul, desi garanteaza un drept la pensie publica din Pilonul I, in lumina articolului 47 aliniatul 2 din Constitutie, nu ofera garantii si cu privire la algoritmul de crestere a cuantumului acesteia in viitor, lucru care insa era garantat doar pentru Pilonul II, prin lege, la 6%. Statul nu se poate deroba de aceasta garantie constitutionala pe care a oferit-o exclusiv pentru Pilonul II.
Florin-Vasile CITU, Senator
  • Nu exista motive care sa justifice punerea in discutie a existentei Pilonului II de pensii private obligatorii, deoarece nu a facut rau nimanui. Din contra, cei aproape sapte milioane de participanti la sistem vor avea cu 15% in plus la pensie, statul roman isi finanteaza cheltuielile prin acesti bani si nu mai trebuie sa se duca la investitorii straini, Bursa are un investitor institutional de care beneficiaza s.a.m.d
  • Pe site-ul Guvernului este mentionata realizarea unui proiect de lege pentru reorganizarea Pilonul II de pensii private. Este oficial ca a devenit prioritatea acestui Guvern. Vom vedea ce anume va insemna aceasta reorganizare, dar este clar ca reprezinta un interes.
  • este important sa tragem un semnal de alarma si pentru ca in momentul in care va incerca sa umble la fondurile de pensii, Guvernul va trebui sa rezolve problema efectului din piata de capital si de obligatiuni
  • afectarea Pilonului II de pensii este o masura ca produce efecte in lant in economie
  • desi Ordonanta prin care s-a redus procentul de contributie are elemente de neconstitutionalitate clare, cata vreme ea ramane in Parlament si nu exista inca Legea de aprobare, nu poate fi atacata la Curtea Constitutionala. Problema este ca la Camera Deputatilor poate sa stea mult si bine. La fel este si cazul Legii cu privire la transferul contributiilor care este blocata in Parlament. Asadar, sunt blocate cu un anumit scop

 
Editor: Daniela GHETU, Vlad BOLDIJAR | Publicat pe 16.05.2018

Cele mai recente stiri:
» Radu CRACIUN, Presedintele APAPR - Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania si Presedintele BCR Pensii
» Pensia medie lunara a scazut in primul trimestru din 2018
» CNIPMMR sustine pastrarea contributiei la Pilonul II de pensii private obligatorii
» 10 ani de administrare efectiva pentru Pilonul II: 7,13 mil. participanti, 42,7 mld. lei active, 8,15% randament mediu anual
» Olguta VASILESCU: Pilonul II de pensii va deveni optional
» PensionsEurope cere Guvernului sa pastreze arhitectura sistemului de pensii private din Romania
» Companiile germane in Romania sustin mentinerea Pilonului II de pensii
» CCIFER: Pilonul II este singura forma reala de economisire care ofera garantia absoluta asupra contributiilor proprii
» Soarta pensiilor viitoare ale romanilor - un proiect anuntat in documente oficiale si semi-retractat in declaratii publice
» Mai multe organizatii fac APEL pentru pastrarea Pilonului II de pensii suplimentare


Comenteaza acest articol
0 comentarii

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:



Arhiva

CASCO IEFTIN

SAFETY CREDIT



























Copyright 2018 (c) pensiileprivate.ro
powered by Media XPRIMM
Pensii Private