Pensii Private
 Despre noi  Contact  Harta site     


Cauta stiri
Home Despre Pensii Private Piata Pensiilor Private Cariere Evenimente XPRIMM Pensii XPRIMM TV
 Stiri 
 Administratori 
 Fonduri de pensii private 
 Auditori 
 Depozitari 
 APAPR 
 CSSPP 
 Legislatie 
 Opinii 













Stiri

Inapoi

CE: Concesiile bugetare pentru statele cu Pilon II ar putea fi adoptate pana la 30 iunie


Concesiile bugetare ce vor fi acordate incepand cu anul 2012 pentru statele membre UE care au introdus un Pilon II de pensii private obligatorii (cum este si cazul Romaniei) ar putea fi adoptate pana la 30 iunie anul acesta, a declarat Balazs PARKANYI, expert in cadrul Comisiei Europene, la directoratul general ECOFIN, cu ocazia unei conferinte organizate saptamana trecuta la Londra, de catre Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). "Concesiile bugetare" se refera la deducerea contabila a costurilor ocazionate de functionarea Pilonului II din statisticile oficiale privind deficitul bugetar si datoria publica, fapt care ar oferi o protectie crescuta acestor reforme in calea tentatiilor politice de a afecta Pilonul II de pensii private in special in regiunea Europei Centrale si de Est.

Totul a inceput in luna mai 2010, cand reprezentantii pietei romanesti de pensii private au ridicat prima data aceasta propunere la Bruxelles, prin intermediul Federatiei Europene a Fondurilor de Pensii (EFRP), initiativa intrunind un sprijin larg din partea industriei de pensii private din restul statelor din Europa Centrala si de Est. Dupa ce ideea a ramas in analiza la institutiile europene, procesul a fost grabit de scrisoarea a 9 state catre Presedintele UE si catre Comisia Europeana, care solicita un tratament fiscal just pentru cheltuielile ocazionate de transferul unor contributii sociale de la bugetul public de pensii catre fondurile private, pentru beneficiul generatiei actuale de salariati activi. Ulterior, atacurile la Pilonul II din Ungaria si Polonia au facut ca lucrurile sa evolueze si mai rapid: Consiliul European a agreat la nivel de principiu aceasta solicitare, ECOFIN si Comisia Europeana au redactat detaliile tehnice ale propunerii, acestea au primit unda verde si de la Consiliul UE, iar decizia finala va fi luata in urmatoarele 2-3 luni, prin procedura de codecizie, de Consiliul UE si Parlamentul European, potrivit celor declarate de PARKANYI.

Propunerea de "deducere a costurilor Pilonului II din deficitul bugetar si datoria publica" a evoluat insa de la formula sa initiala, fiind supusa amendamentelor diverse de-a lungul procesului legislativ complex al institutiilor comunitare. La ora actuala, imediat inaintea adoptarii prin codecizie, institutiile europene au convenit ca aceasta "concesie bugetara" sa fie implementata efectiv prin intarzierea initierii procedurii de "deficit excesiv", luand astfel in calcul costurile Pilonului II in analiza deficitului bugetar. In mod practic, fata de plafonul obligatoriu de 3% din PIB impus deficitului bugetar, statelor cu Pilon II de pensii private obligatorii le va fi permis un deficit de 4% sau chiar mai mult, cata vreme diferenta este reprezentata de costul transferurilor de contributii de la bugetul public de pensii catre fondurile private. Procedura de "deficit excesiv", sub care Romania se afla in prezent, se poate dovedi extrem de costisitoare pentru unele state membre, sanctiunile impuse pentru depasirea acestui plafon putand consta in amenzi semnificative sau taieri ale alocarilor de fonduri europene nerambursabile, fapt care ar frana cresterea economica a statelor astfel sanctionate.

Pentru a beneficia insa de acest tratament special din partea Uniunii Europene, statele membre trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: sa mentina datoria publica sub 60% din PIB, deficitul sa nu depaseasca "prea mult" valoarea de referinta de 3%, iar "sustenabilitatea generala a finantelor publice sa fie mentinuta". Formularea acestor criterii sufera la capitolul claritatii din cauza necesitatii intrunirii consensului politic pe aceasta problema deosebit de delicata, intr-un moment in care Uniunea cauta sa intareasca din toate punctele de vedere disciplina fiscal-bugetara a statelor membre, precum si sa introduca noi reguli de guvernanta economica comuna, in vederea reducerii presiunilor asupra monedei unice EURO si evitarii unei adevarate crize a datoriilor suverane in UE, criza al carei debut pare ca se intrevede in aceasta perioada.

In mod efectiv, formularile "politically correct" din aceasta noua reglementare europeana vor permite institutiilor europene responsabile cu implementarea procedurii de deficit excesiv sa trateze diferit dar corect, dupa o analiza de la caz la caz, solicitarile statelor membre de a beneficia de tratamentul bugetar special aflat in discutie. Fata de solicitarea initiala a celor 9 state si prima propunere a Comisiei Europene, reglementarea care se pregateste acum de adoptare are o imbunatatire, dar si un minus.

Vestea buna este ca acest tratament special va fi acordat statelor membre cu Pilon II pe termen nelimitat, intre timp renuntandu-se la propunerea unor concesii pe termen limitat, de 5 ani, si cu o deducere regresiva a costurilor Pilonului II din deficitul bugetar. In acelasi timp insa, vestea negativa este ca introducerea unei clauze "anti-reversal" nu a intrunit consensul politic la varful Uniunii Europene, in special din cauza Ungariei si Poloniei, astfel ca statele care isi afecteaza Pilonul II pentru a "face rost de bani" pe termen scurt nu vor fi sanctionate financiar, asa cum Comisia Europeana, prin ECOFIN, propusese initial.

Ca de obicei, portalul www.pensiileprivate.ro va continua sa va tina la curent cu noutatile pe aceasta tema.


CITITI PE ACEEASI TEMA:
ECOFIN avanseaza pe tema concesiei bugetare oferite Pilonului II din CEE
CE accepta un tratament fiscal mai "relaxat" pentru statele care detin sisteme de pensii private
UE adopta masuri fiscal-bugetare in sprijinul dezvoltarii pensiilor private de tip Pilon II din tarile CEE
FIAP si EFRP sustin excluderea cheltuielilor pentru Pilonul II de pensii din calculul deficitului bugetar consolidat
Pilonul II de pensii private ar putea fi "scos" din calculul deficitului bugetar
APAPR: Vom face toate demersurile necesare pentru ca exceptarea contributiilor pe P2 la calculul deficitului bugetar sa fie acceptata de CE

Editor: Daniela GHETU | Publicat pe 07.04.2011

Cele mai recente stiri:
» Activele fondurilor de pensii din Pilonul II si III au crescut in prima luna din 2021
» ASF: Aproape 60.000 de persoane au aflat, in 2020, la ce fond de pensii contribuie
» InfoCons si METROPOLITAN Life SAFPAP lanseaza o campanie pentru educarea si informarea consumatorilor in domeniul pensiilor private
» Cele mai performante fonduri de Pilon II de la lansare si pana la finalul anului 2020
» Ministrul Muncii: Pensiile vor fi recalculate
» Cristian POPA, CFA Romania: Sistemul public nu va putea plati pensii decente in viitor
» Radu CRACIUN, APAPR: Rezultatele investitionale din sistemul pensiilor private raman foarte bune
» Pilon III: Activele fondurilor de pensii facultative au depasit 2,8 miliarde de lei, in noiembrie 2020
» Pilonul II de pensii a ajuns la active totale de peste 73,14 mld. lei, la finalul lunii noiembrie
» Evolutia pietei pensiilor private in primele noua luni ale anului 2020


Comenteaza acest articol
0 comentarii

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:



Arhiva